No. 5

No. 2

Español

No. 7

First performance of The Pavlova Songs at the Moscow International House of Music

Esta obra nació de la colaboración artística entre las artistas rusas Vera y Natalia Pavlova, y yo. En septiembre de 2016, Natalia cantó un programa de mi música en Venecia. En aquel memorable concierto, la Orchestra di Padova e del Veneto, una de las de mayor prestigio en Italia, interpretó mis Bachianas Mexicanas 1, 2 y 3. Natalia y yo entablamos desde entonces una bonita amistad. Me comentó que ella es descendiente del poeta Pushkin, y que su madre, Vera Pavlova, es una poeta muy afamada en Rusia, que ha escrito más de veinte volúmenes de poesía y que ha sido traducida a dieciocho lenguas. Surgió entonces la idea de utilizar textos de Vera en una nueva composición. Vera sugirió un texto de naturaleza erótica: Un toque en siete octavas (Одно касание в семи октавах). Debo decir que quedé deslumbrado por la belleza lírica de los textos y de inmediato me dí a la tarea de trabajar en ellos.

Se trata de poemas eróticos, al mismo tiempo explícitos y sutiles. Es la mujer quien expresa y canta su deseo hacia el hombre que ama. El concepto clave es la caricia y Vera lo expresa a través de metáforas fantásticas: caricias que son como la letra de un niño (No. 1); caricias que desvanecen al amado y lo funden con la Nada (No. 2); caricias que son como uno arco sobre las cuerdas de un etéreo instrumento, que es el cuerpo del amado (No. 3); caricias que cincelan y compactan el cuerpo de un hombre, tal como el agua erosiona una piedra (No. 4); el amor que juega a las escondidas con los amantes (No. 5); la naturaleza del tocar –acariciar el sexo del amado– como clave del misterio de una incorporeidad metafísica (No. 6); y, finalmente, la sensación de las hormigas que corren por el cuerpo, hasta llevar al amado al éxtasis (No. 7).

The Pavlova Songs está escrita y cantada en ruso. Se estrenó con gran éxito en la Casa de la Música de Moscú (Дом музыки) el 22 de febrero de 2018. La interpretación corrió a cargo de Natalia Pavlova, soprano, la Orchestra Musica Viva Moscow (Московский камерный оркестр Musica Viva) y la dirección de Fabrizio Da Ros.

The Pavlova Songs

English

Natalia Pavlova, soprano

Fabrizio Da Ros, conductor

Orchestra Musica Viva Moscow

(Московский камерный оркестр Musica Viva)

Moscow International House of Music


This work originated from the artistic collaboration between Russian artists Vera and Natalia Pavlova, and myself. In September 2016 Natalia sang a program of my music in Venice. In that concert, the Orchestra di Padova e del Veneto, one of the most prestigious ensembles in northern Italy, performed my Bachianas 1, 2 and 3. Natalia and I have been close friends ever since. She told me that she is a descendant of the great Pushkin, and also told me that her mother, Vera, is one of the leading poets in Russia, with some twenty books published and her work translated into eighteen languages. The idea of working with Vera’s poems emerged. Vera suggested a set of seven poems: One touch in seven octaves (Одно касание в семи октавах). I must say that I was delighted with the beauty of these poems and I started writing the composition.

These are erotic poems, both subtle and explicit. It is the voice of a woman expressing and singing her desire towards the man she loves. A key concept is the caress and Vera expresses it through fantastic metaphors: caresses that are like a first-grader handwriting (No.1); caresses that make the loved one faint and disappear into nothingness (No. 2); caresses that are like a bow over the strings of an ethereal instrument which is the body of the loved one (No. 3); caresses that make the body light, chiseled and compact (No. 4); love itself playing the blind-man’s-buff and the hide-and-seek game with lovers (No. 5); the nature of touching –touching the beloved sex– as the key to release the mystery of a metaphysical disembodiment (No. 6); and finally the sensation of ants racing all over the body and the lover propelled into ecstasy.

The Povlova Songs is a work written and sung in Russian. It was first performed with great success at the Moscow International House of Music (Дом музыки) on February 22, 2018. Natalia Pavlova was the soprano soloist. Fabrizio Da Ros conducted de Orchestra Musica Viva Moscow (Московский камерный оркестр Musica Viva).

Watch all seven movements of The Pavlova Songs in HD, as they were performed at the Moscow International House of Music

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VENUS REY JR (VENUS REX)

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